Dlaczego biznesplan jest tak istotny? Czy biznesplan to strata czasu?
Biznesplan to kluczowe narzędzie w świecie przedsiębiorczości dzięki któremu możliwe jest strategiczne przemyślenie zamierzeń biznesowych. Tak jak wędrowiec zabiera w swoją podróż mapę, aby bezpiecznie dojść do celu, tak przedsiębiorca, niezależnie od tego, czy dopiero zamierza rozpocząć swoją przedsiębiorczą podróż czy wędruje już 20 lat powinien mieć swoją mapę w postaci dobrze skonstruowanego biznesplanu, aby bezpiecznie dojść do celu. Dla nowego przedsiębiorcy jest to nie tylko mapa, ale także drogowskaz, jeśli biznesplan zostanie dobrze skonstruowany co oznacza, że cele i działania firmy zostaną jasno określone, trzymanie się obranej trasy i dotarcie na sam szczyt bez przeszkód będzie samą przyjemnością.

Odbiorcy biznesplanu
Najważniejszym użytkownikiem biznesplanu jesteś Ty, dokument ten tworzysz dla siebie i swojej firmy. Nie ma ściśle określonego układu biznesplanu, dlatego można skorzystać z dowolnego wzoru lub stworzyć własny. Najważniejsze jest to, aby zostały w nim zawarte informacje i dane, które pozwolą ocenić potencjał tego pomysłu, dlatego ważne jest, aby biznesplan był czytelny i zrozumiały. Czytelny i zrozumiały – te dwa słowa to fundament biznesplanu w przypadku odbiorców zewnętrznych, bo właśnie takiego dokumentu może wymagać instytucja zewnętrzna, od której przedsiębiorca chce otrzymać pieniądze na finansowanie i rozwój firmy. Taki dokument będzie wymagany np. jeśli nowy przedsiębiorca będzie starać się o otrzymanie środków na otwarcie działalności gospodarczej z urzędu pracy.
Jaki powinien być biznesplan
W środowisku biznesowym powszechnie mówi się o tym, że pomysł powinien być SMART. Jest to akronim pięciu angielskich słów: specific, measurable, achievable, realistic oraz time-bound. Słowo to odnajduje również swoje tłumaczenie na język polski jako „sprytny”. Metoda SMART jest więc sprytnym rozwiązaniem na osiągnięcie celu. W odniesieniu do akronimu, dobry biznesplan powinien być S – specyficzny, M – mierzalny, A – osiągalny, R – realny, T – ograniczony w czasie.
Aby móc przystąpić do napisania biznesplanu należy przejść drogę odpowiedzi na kilka pytań – drogę tę prezentuje poniższa grafika.

Tworzenie biznesplanu
Jeśli etap odpowiedzi na pytania z drogi biznesowej jest już za Tobą to czas na ostatni krok w tej wędrówce, czyli przystąpienie do napisania biznesplanu. Teraz możesz skoncentrować się na szczegółowym opracowaniu planu, który będzie drogowskazem dla Twojego biznesu. Pamiętaj, aby na każdym etapie tworzenia biznesplanu sięgać do aktualnych danych z uwagi na to, że sytuacja na rynku szybko się zmienia. W planach finansowych nie uwzględniaj zasady dopięcia na ostatni guzik, ujmij w biznesplanie kwotę na ewentualne dodatkowe koszty (bufor bezpieczeństwa). Przychody to nie to samo co dochody. Dochód to różnica pomiędzy przychodami, a poniesionymi wszystkimi kosztami (planuj koszty stałe i zmienne).
Jak widzisz, napisanie dobrego biznesplanu w teorii wydaje się czymś zupełnie prosty, rzeczywistość jest inna. Napisanie dobrego biznesplanu wymaga zastosowania wielu informacji o działalności – od analizy rynku po prognozy finansowe, każdy element ma tu znaczenie i jest kluczowy dla powodzenia tego planu.
Zapraszam do skorzystania z usług naszego biura, gdzie otrzymasz wsparcie w tym zakresie. Razem zidentyfikujemy cele, przeanalizujemy rynek i stworzymy prognozy finansowe, które w przyszłości Cię nie zaskoczą. Opracujemy biznesplan dopasowany do Twoich potrzeb.
Joanna Wojciechowska